ziekenhuisdieet

Het ziekenhuisdieet – 5 Kilo afvallen in 5 dagen

Wil je 5 kilo afvallen in 5 dagen? Dat kan met het ziekenhuisdieet. Deze staat erom bekend om op snel en simpel veel gewicht kwijt te raken. Of je moet afvallen kun je bijvoorbeeld meten door je BMI te berekenen. Deze Body Mass Index geeft de verhouding tussen je lengte en gewicht weer. Bij een BMI boven de 25 spreken we van overgewicht, tussen de 18-25 van een normaal gewicht en onder de 18 van ondergewicht. Staar je echter niet blind op de BMI, zeker als je aan sporten bent voor spiergroei kun je een hogere BMI hebben met een heel laag vet percentage. Sport je echter weinig of niet, dan is de BMI een goede graadmeter of afvallen nodig is voor een gezond(er) gewicht.



Het ziekenhuisdieet is een zogeheten crashdieet. Bij een crashdieet eet je veel minder dan je lichaam normaal gesproken nodig heeft en dat zorgt ervoor dat je in korte tijd veel gewicht kunt verliezen. Het ziekenhuisdieet is oorspronkelijk bedoeld voor mensen die geopereerd moeten worden, maar te zwaar zijn, waardoor ze in korte tijd moeten afvallen. Hierdoor kunnen deze mensen alsnog redelijk snel geopereerd worden. Tegenwoordig wordt dit dieet ook gebruikt om gewoon snel af te vallen.

Na het volgen van dit 5-daagse crashdieet is het uiteraard wel de bedoeling dat je gezond blijft eten en gaat of blijft sporten om op gewicht te blijven. Als je weer in je oude patroon terugvalt heb je zo de kilo’s er weer bij. Volg het dieet niet langer dan 5 dagen achter elkaar, want je mist veel voor het lichaam belangrijke voedingsstoffen. Voor een paar dagen is dat geen probleem, maar voor langere tijd is dat niet de bedoeling. Uiteraard kunt je wel later nogmaals een crashdieet volgen.

Het Ziekenhuisdieet

Tijdens het dieet mag je onbeperkt koffie en thee zonder suiker of melk en mineraalwater drinken. Eventueel zoetjes (met mate) zijn toegestaan.

MaandagochtendDinsdagochtendWoensdagochtendDonderdagochtendVrijdagochtend
1 sinaasappel of grapefruit1 sinaasappel of grapefruit1 sinaasappel of grapefruit1 sinaasappel of grapefruit1 sinaasappel of grapefruit
1 beschuit of geroosterde boterham1 beschuit of geroosterde boterham1 beschuit of geroosterde boterham1 beschuit of geroosterde boterham1 beschuit of geroosterde boterham
koffie of thee zonder suiker of melkkoffie of thee zonder suiker of melkkoffie of thee zonder suiker of melkkoffie of thee zonder suiker of melkkoffie of thee zonder suiker of melk
MaandagmiddagDinsdagmiddagWoensdagmiddagDonderdagmiddagVrijdagmiddag
1 sinaasappel of grapefruit1 sinaasappel of grapefruit1 sinaasappel of grapefruit125g kwark200g vis
1 ei1 ei1 ei1 tomaat1 tomaat
2 bekers volle of halfvolle yoghurt2 bekers volle of halfvolle yoghurt2 bekers volle of halfvolle yoghurt1 zure augurk1 beschuit of geroosterde boterham
2 beschuiten of geroosterde boterhammen2 beschuiten of geroosterde boterhammen2 beschuiten of geroosterde boterhammen1 beschuit of geroosterde boterham 
MaandagavondDinsdagavondWoensdagavondDonderdagavondVrijdagavond
2 tomaten1 sinaasappel of grapefruit1 sinaasappel of grapefruit1 appel1 ei
2 eieren1 tomaat125 gram biefstuk gegrild2 tomaten1 tomaat
1 beker volle of halfvolle yoghurt1 beker volle of halfvolle yoghurt1 beker volle of halfvolle yoghurt1 bief tartaar (mag gegrild)halve krop sla eventueel met wat olie, azijn en zout
2 beschuiten of geroosterde boterhammen1 beschuit of geroosterde boterham1 beschuit of geroosterde boterham1 beschuit of geroosterde boterham 
halve krop sla eventueel met wat olie, azijn1 bief tartaar (mag gegrild)   

Eventueel kun je de sla nog op smaak brengen door een klein beetje zout, azijn en een scheutje olijfolie toe te voegen.

De beschuit of geroosterde boterham mag eventueel belegd worden met komkommer, tomaat en een beetje bleekselderij.

Het is belangrijk om tijdens het dieet veel water te drinken, minimaal 2 liter water, verspreid over de hele dag.

Na het dieet

Na deze 5 dagen dieet mag je in het weekend weer normaal eten. Het is hierbij uiteraard belangrijk dat je blijft letten op wat je eet, niet te veel en gevarieerd, en blijft bewegen. Val je weer in je normale patroon terug, dan heb je ook zo de kilo’s er weer bij. Uiteraard is het mogelijk om dit dieet vaker te volgen, maar niet te vaak, dat kan ongezond zijn omdat je te veel belangrijke voedingsstoffen mist die je lichaam wel nodig heeft.