Eetschema samenstellen voor gezond afvallen

Wanneer jij wilt afvallen, dan is het belangrijk dat je voldoende beweegt en dat ook je voeding in balans is. Om ervoor te zorgen dat dit het geval is, is het maken van een eetschema van essentieel belang. Waar mensen vaak het idee hebben dat dit relatief eenvoudig voor elkaar te boxen is, blijkt dit in de praktijk een heel ander verhaal te zijn. Dit komt met name door het feit dat je online allerlei verschillende guru’s vindt, die je beloven dat je binnen enkele weken flink wat kilo’s kwijt kunt raken. Maar of dit nu helemaal is wat je moet willen, dat valt nog maar te bezien. Om ervoor te zorgen dat je gezond kunt afvallen, hebben wij een aantal tips voor je, die je kunnen helpen bij het samenstellen van een eetschema.

Wat mag je eten?

Een eetschema samenstellen om gezond te kunnen afvallen is niet iets wat je zo even in een paar minuten doet. Dit komt namelijk omdat ieder persoon anders is en het maken van een voedingsschema daarom dus ook per persoon verschillende is. Om er dus voor te zorgen dat jij een gezond eetschema kunt maken, is het belangrijk om eerst te bepalen wat je doel is, zodat je op basis daarvan kunt bepalen hoeveel calorieën je hiervoor dagelijks mag eten. Je kunt je namelijk wel voorstellen dat iemand die van 60 naar 50 kilo wil, een andere behoefte heeft, dan wanneer iemand die nu 100 kilo is, wilt afvallen tot een kilo of 80.

Ook interessant:   Vlees eten met sporten

Het uiteindelijke doel

Alles valt en staat met het bepalen van een doel. Daarbij geldt ook dat dit doel realistisch moet zijn, omdat het anders een onbegonnen verhaal kan gaan worden. Op het moment dat jij binnen 2 maanden 20 kilo zou willen afvallen, dan is dit allereerst vrij ambitieus en moet je jezelf ten tweede ook afvragen of het gezond is om dit te doen. Belangrijk is dus om voor jezelf een doel te bepalen, zodat je op basis daarvan een plan en ook schema kunt samenstellen, waarmee je dit doel op een correcte en vooral gezonde wijze kunt behalen.