Het belang van gezonde voeding op lichaam en geest

Een gezonde levensstijl begint met gezonde voeding. Voeding is namelijk niet alleen belangrijk voor je lichaam, maar ook voor je mentale gezondheid. Het kan zelfs invloed hebben op je stemming en energieniveau. Daarnaast is het van belang om na een stevige workout je lichaam goed te laten herstellen door voldoende rust te nemen en goed te eten. Niet alleen word je beloont doordat je je fitter voelt, maar kun je vaak ook via je zorgverzekeraar allerlei extra’s krijgt voor bijvoorbeeld voldoende beweging. Via Pricewise vergelijk je daarom gemakkelijk en snel meerdere zorgverzekeraars, zodat je bijvoorbeeld kunt kiezen uit een verzekeraar die je extra beloont bij een gezonde levensstijl. Een voedingsschema kan hierbij helpen. Door het samenstellen van een voedingsschema weet je precies wat je eet en hoeveel calorieën, eiwitten, koolhydraten en vetten je binnenkrijgt. Het is belangrijk om rekening te houden met je persoonlijke doelen en je dagelijkse activiteiten. Zo heeft iedereen een ander schema nodig en is het belangrijk er niet zo één van internet te ‘plukken’. Hoe jij een goed persoonlijk voedingsschema maakt, vertellen we je daarom in dit artikel.

Weet wat je dagelijks nodig hebt (BMI)

Begin met het bepalen van je dagelijkse caloriebehoefte. Dit is afhankelijk van je lengte, gewicht, leeftijd en dagelijkse activiteiten. Vervolgens kun je kijken hoeveel eiwitten, koolhydraten en vetten je nodig hebt. Een goede verhouding is bijvoorbeeld 40% koolhydraten, 30% eiwitten en 30% vetten. Maar dit kan natuurlijk verschillen per persoon en doelstelling. Dit wordt ook wel je BMI genoemd. BMI staat voor Body Mass Index en is een index om het gewicht in verhouding tot de lengte te berekenen. Het wordt veel gebruikt om te bepalen of iemand een gezond gewicht heeft. De BMI-formule is gewicht (in kilogram) gedeeld door lengte (in meters) in het kwadraat. Een BMI van minder dan 18,5 wordt gezien als ondergewicht, tussen 18,5 en 24,9 is normaal gewicht, tussen 25 en 29,9 is overgewicht en boven 30 is obesitas. Het is echter belangrijk om te weten dat de BMI niet altijd een nauwkeurige weergave geeft van de gezondheid, aangezien het geen rekening houdt met factoren zoals spiermassa en lichaamsbouw. Je kunt dus ook 100 kilo wegen en 1.80m zijn, terwijl je kerngezond bent.

Ook interessant:   Voedingsadvies van diëtisten

Eet voldoende groente en fruit

Zorg ervoor dat je voldoende groente en fruit binnenkrijgt, dit levert belangrijke vitaminen en mineralen. Kies daarnaast voor volkoren producten in plaats van geraffineerde suikers en witte pasta en rijst. Eiwitten zijn belangrijk voor het herstel van je spieren en kun je bijvoorbeeld halen uit kip, vis, vleesvervangers of peulvruchten. Om ervoor te zorgen dat je ongeveer weet  wat je dagelijks verbruikt, is het handig een smartwatch te dragen. De registreert namelijk je activiteit en hartslag, zodat je weet wat je aan voeding zou moeten binnenkrijgen. Om ervoor te zorgen dat dit realtime wordt bijgehouden en synchroniseert met je telefoon, is een mobiel abonnement wel handig. Heb je nog geen abonnement met onbeperkt internet? Vergelijk dan gemakkelijk en snel online je mobiel abonnement en kijk of er wellicht interessante opties zijn.

Laat een schema op maat maken

Het  zelf samenstellen van een goed voedingsschema kan een flinke uitdaging zijn. Vooral omdat het regelmatig moet worden aangepast. Op het moment dat je aan het afvallen bent en je al een paar kilo kwijt bent, heeft je lichaam natuurlijk minder calorieën nodig. Het is dan noodzakelijk om het schema aan te passen. Niet voor niets is het advies daarom vaak ook om dit onder begeleiding van een diëtist te doen.