voedingsschema

Voedingsschema






Een voedingsschema helpt je om door middel van een bepaald schema je voeding aan te passen op je doel. Ondanks dat velen dan direct denken aan afvallen, kan een voedingsschema je ook helpen met aankomen of juist op gewicht blijven. We duiken eens dieper in de drie soorten waarvoor je een voedingsschema voor kan gebruiken om er zo achter te komen waarom je voor de bepaalde situaties een voedingsschema zou gebruiken.

Afvallen

Een voedingsschema helpt je bij het afvallen, dat is voor iedereen bekend. Uit recent onderzoek is gebleken dat bij afvallen voeding voor 80% en sporten 20% het resultaat bepaald. Altijd komt het onderaan de streep erop neer dat je minder kcal binnen moet krijgen dan dat je verbrand. Dat is altijd het uitgangspunt bij afvallen.



Met een voedingsschema kun je op basis van je gewicht en beweging bepalen hoeveel kcal je nodig hebt versus hoeveel je verbruikt. Zeker in het begin is het lastig om dit voedingsschema aan te houden, omdat je lichaam moet wennen aan het feit dat het een verbrandingsstand in moet gaan. Sporten helpt hierbij, doordat je hiermee meer kcal verbrandt en je dus iets meer mag eten.

Aankomen

Om verschillende redenen kan het zijn dat je juist wil aankomen in plaats van afvallen. Een voedingsschema gaat hier perfect bij helpen. Ook nu gaat het weer uit van hetzelfde principe, alleen dan tegenovergesteld. Je wilt nu dus meer kcal binnen krijgen dan dat je verbruikt, dat is de enige manier om aan te komen. Met een voedingsschema aankomen kun je de juiste voeding samen stellen om aan te komen op een gezonde manier. Zo krijg je de goede vetten, vitaminen, mineralen en andere bouwstoffen binnen in plaats van dat je onverzadigbaar vet eet en kweekt bijvoorbeeld.

Op gewicht blijven

De derde reden om een schema aan te houden is om op gewicht te blijven. Vaak is dit een vervolgstap die volgt op ofwel afvallen of aankomen. Uiteindelijk ben je tevreden met je gewicht, waarna je graag op gewicht wilt blijven. Nu is het dus zaak om de binnenkomende kcal te balanceren met de uitgaande kcal; hierdoor blijf je op gewicht.