gezond borrelen

Gezond borrelen



Na het sporten, tijdens je dieet of gewoon lekker in het weekend. Borrelen met een borrelplankje hoort erbij. Waar we onszelf vroeger beloonden op zaterdagavond met een stuk droge worst, jonge kaas en leverworst, is er tegenwoordig veel meer mogelijk. Doordat we binnen Europa andere landen en steden zijn gaan opzoeken en bijvoorbeeld verliefd zijn geworden op Spaanse tapas is er ook in Nederland een revolutie geweest op het gebied van borrelen en borrelplankjes. Ook zijn er meer aanbieders gekomen, zoals Food and Wood die de borrelplanken bij je thuis bezorgen.



Koolhydraten

Gezond borrelen blijkt echter moeilijk. De producten op zowel het ouderwets Hollandse plankje als een Europees plankje bevatten vaak bovengemiddeld aantal koolhydraten. De kunst is wat ons betreft dan ook om je borrelen goed in te plannen. Zodat als je dan gaat borrelen je er ook echt van kan genieten en niets hoofd te laten staan.

De borreldag

Een borreldag bestaat in het ideale geval dan ook met een vroege sportsessie. Er moet voldoende tijd zitten tussen het sporten en het borrelen, dit is het beste voor de verwerking van de koolhydraten namelijk. Dan op de avond van het borrelen moet je er vooral van genieten, houd je niet in en kijk waar je kunt ‘besparen’ op koolhydraten. Wijn heeft minder koolhydraten dan bier en de upcoming Hard Seltzers zijn al helemaal caloriearm met ~80kcal per 33cl. Bestel lekkere borrelplanken van Food and Wood en geniet met je vrienden en familie van de avond.

De day after

Wanneer je goed je best hebt gedaan wordt je ’s ochtends wakker met een kater en wellicht wel met een beetje spijt gevoel. Waren de laatste hapjes nou echt nodig denk je misschien, of heb je na een paar glazen wijn de frituur ’s nachts nog aangezet. Heb er geen spijt van en denk vooral aan de fantastische avond die je hebt gehad.

Nu is het echter wel zaak om te gaan sporten. Verschillende studies hebben uitgewezen dat je met een kater heel effectief kan sporten. Ook is het zaak om na je borrelavond weer in je sportplanning en eetplanning te stappen. Eenmalige uitspattingen kunnen prima tijdens het afvallen bijvoorbeeld, als je maar de discipline opbrengt om dit eenmaal per 14 dagen of maand te doen bijvoorbeeld. De andere dagen focus op goede voeding en regelmatig sporten, dan is gezond borrelen best te doen!