fitnessmat kopen

Fitnessmat kopen



Wanneer je van plan bent om een fitnessmat aan te gaan schaffen, omdat je wat meer wil gaan bewegen, dan is het wel zo prettig als je weet welke mat je nu eigenlijk moet kopen. Als je op internet gaat zoeken word je er bijna mee doodgegooid en zie je door de bomen het bos niet meer. Daarom hebben we in dit artikel een paar tips voor je.



Wat is een fitnessmat eigenlijk?

Om het simpel te zeggen, is een fitnessmat niet meer dan een mat die je ondersteund bij je fitnessoefeningen. Zo’n mat wordt vaak van nitril butadieen rubber oftewel NBR schuimrubber gemaakt. De matten zijn makkelijk op te rollenen en kan je in verschillende diktes, kleuren en maten krijgen.

Waarom zou je een fitnessmat gebruiken?

Om de simpele reden dat je op een harde ondergrond gewoon niet prettig ligt, zeker als je ook nog eens oefeningen gaat doen. Een fitnessmat geeft ondersteuning als je oefeningen doet waarbij je met je elle bogen, knieën, voeten of handen zit.

De dikte van de mat

Een standaard mat is vaak tussen de vier en zes millimeter dik. De dikkere matten worden vaak bij yoga oefeningen gebruikt omdat daar vaak nog meer ondersteuning is gewenst. Deze dikkere matten worden tegenwoordig ook vaak gebruikt bij het fitnessen en dan spreken we over fitnessmatten van één tot anderhalve centimeter dik.

Hou wel in je achterhoofd dat wanneer je een dikke mat koopt en die oprolt om mee te nemen of op wil bergen, een flinke rol wordt. Wat dat betreft zou je je beter op het materiaal kunnen richten. Voor een goede ondersteuning en stabiliteit zou je kunnen kiezen voor een mat waarvan het materiaal een hoge dichtheid heeft.

Het materiaal van je fitnessmat

De meeste fitnessmatten worden dus van NBR schuimrubber gemaakt. Yogamatten worden voornamelijk van PVC gemaakt. Dit is een materiaal van hoge kwaliteit en kunnen wel 10 jaar meegaan. Daarnaast is het materiaal lekker stroef en zeer sterk.

Als je dus een mat wil hebben die niet te gek dik is, maar met een goede dichtheid, dan zou je een yoga mat van PVC kunnen gaan. Wil je echter wat meer comfort omdat je met je fitnessoefeningen vaak op je knieën of elle bogen zit, dan is het beter om een iets dikkere fitnessmat van rubber, neopreen of polymeer aan te schaffen.

Waarom zou je een eigen fitnessmat kopen?

Als jij je eigen fitnessmat meeneemt naar de sportschool, ben je er van verzekerd dat je op een fitnessmat ligt die alleen door jou is gebruikt. Buiten het feit dat je de mat speciaal voor jouw lichaam hebt gekocht, is het ook niet zo’n fris idee om op een vreemde mat te gaan liggen waar iedereen op heeft liggen zweten.

Wordt het een fitnessmat of toch een yoga mat?

Als je nog steeds twijfelt over de aanschaf van een mat, dan zou je eens kunnen kijken naar de oefeningen die je wil gaan doen. Een yoga mat heeft een veel hogere dichtheid, waardoor er meer balans is. Een goede dikke fitnessmat is dan weer veel beter om je lichaam goed en comfortabel te ondersteunen, zonder kreupel van je matje af te rollen.

Kies dus een fitnessmat die lekker comfortabel aanvoelt en als je van plan bent om redelijk vaak de mat te gaan gebruiken dan zal je zeker blij zijn met een wat dikkere mat. Doe je tijdens je training ook balans training, dan is het verstandig om de gouden middenweg te kiezen en zou je kunnen gaan voor een dikkere yoga mat. Op zo’n mat is zowel yoga als pilates prima op te doen.

Waar je ook op zou kunnen letten is de weerstand en de afmeting van de mat. Fitnessmatten zijn in verschillende formaten verkrijgbaar, dus kies er één waarvan je zeker weet dat hij groot genoeg is om je hele lichaam te ondersteunen. Als je veel liggende oefeningen wil gaan doen, zal je merken dat je liever een wat dikkere mat gebruikt, om de training zo comfortabel mogelijk te maken.

Welke oefeningen kan je op een fitnessmat doen?

Om eerlijk te zijn dat er gewoon te veel om op te noemen. Wanneer je fitnessoefeningen gaat doen, wordt er meestal aangeraden om de oefening 15 keer uit te voeren in 3 setjes. Om je een idee te geven welke oefeningen je zou kunnen doen, hebben we er een paar voor je uitgepikt.

Een oefening die niet echt favoriet is, is het planken. Best wel vreemd, want planken is dan weer de favoriete oefening van topmodellen. Het is dan ook een zeer goede oefening omdat je bij deze oefening je hele lichaam aanspant. Je begint met 3 x 30 seconden en als je dat makkelijk vol kan houden, dan ga je de volgende keer voor 40 seconden en zo bouw je het verder op.

De overhead reach is een oefening waar je gewichten bij nodig hebt. Ga bij deze oefening op je rug liggen, waarbij je je knieën in een hoek van 90 graden zet. Pak de gewichten en plaats ze met gestrekte armen richting het plafond. Laat vervolgens je gestrekte armen naar achteren zakken, totdat je de grond raakt en breng de gewichten weer naar de beginpositie. Let hierbij op dat je gehele rug de mat aan blijft raken.

De volgende oefening wordt de Bicycle Crunches genoemd en bij deze oefening ga je als het ware op je onderrug liggen, dus met je bovenlichaam licht omhoog gebogen. Doe je handen achterin je nek en breng vervolgens om en om knieën naar je borst, alsof ja een het fietsen bent. Trek hierbij als het ware je navel naar binnen. Zo train je ook de diep liggende buikspieren.

En de laatste oefening is de Reverse Crunch. Bij deze oefening ga je helemaal plat op je rug liggen. Leg je handen naast je lichaam met de handpalmen naar beneden. Breng nu de benen omhoog tot je je rug iets kan krullen. Als je dit te zwaar vindt kan je dat ook doen met opgetrokken knieën.