Crunch oefeningen voor beginners

Een Crunch behoort tot de populairste buikspieroefening en daarom gebruiken de meeste sporters deze ook bij hen trainingen. Wat is nu eigenlijk een Crunch en wat is er anders dan een Sit-up? Met beide oefeningen train jij je buikspieren. Tijdens een Crunch druk jij je buikspieren als het ware samen. Vanuit een liggende positie op een verharde grond til jij je bovenlichaam iets van de grond en trek jij je bovenlichaam met behulp van je buikspieren naar je benen toe.

Hoe voer je een Crunch uit?

Voor het uitvoeren van een Crunch is het van belang dat je op een verharde ondergrond ligt, maar deze wel prettig aanvoelt. Je kan er dus voor kiezen om een sportmaatje onder je lichaam te leggen. Wanneer je lekker comfortabel ligt breng je je voeten richting je billen. Zorg ervoor dat er een hoek van 90 graden zit tussen je knieën. Het is belangrijk dat je hakken niet je billen aanraken. Je armen kan je gekruist op je borst leggen of je handen achter je oren houden. Wanneer je goed ligt kan je beginnen met het uitvoering van de oefening.

  • Breng je bovenlichaam omhoog van je ondergrond, hiervoor gebruik je je buikspieren
  • Vervolgens kom je omhoog tot een maximale hoek van 45 graden. Wanneer je voelt dat je schouderbladen helemaal los zijn van de ondergrond is dit voldoende
  • Wanneer je los bent van de grond, houdt je deze positie voor een korte periode vast
  • Vervolgens zak je weer terug naar de grond totdat je rug weer volledig de grond raakt
Ook interessant:   Warming up oefeningen

Ademhaling

Vergeet niet om tijdens deze oefening wel te blijven ademen, vaak wordt de adem ingehouden tijdens deze oefening. Dit is niet nodig! Houdt er ook rekening mee dat jij je armen en nek niet teveel gebruikt tijdens het uitvoeren van deze oefening. Hierdoor behaal je minder resultaat.

Je kunt er ook voor kiezen om de Crunch statisch of dynamisch uit te voeren. De statische variant staat hierboven beschreven, je houdt de buikspanning een tijdje vast. Bij de dynamische variant til je je bovenlichaam op en laat je deze ook weer direct zakken. Dit doe je kort en vluchtig achter elkaar.