Voedingsschema gebruiken om af te vallen

Goede en vooral gevarieerde voeding is essentieel voor een gezonde levensstijl en draagt bij aan een gezond gewicht. Toch blijkt dat het voor veel mensen een flinke uitdaging blijft om een goed voedingsschema samen te stellen, waarmee ze flink wat kilo’s kunnen verliezen. Wil jij wat kilo’s kwijt, dan hebben wij een aantal handige tips hoe jij een schema kunt maken waarmee je gewicht kunt verliezen een stuk gezonder kunt leven. Wil jij weten hoe, lees dan dit artikel aandachtig door!

Bereken je huidige behoefte

Wanneer je wilt afvallen, dan is het belangrijk dat je minder binnenkrijgt, dan dat je verbrand. Uiteraard is het niet de bedoeling dat je flink onder je behoefte gaat eten, want dan is de kans vrij groot dat je lichaam op termijn in de bekende ‘spaarstand’ gaat, waardoor je plateau vorming krijgt en je dus geen gewicht (meer) verliest. Breng dus eerst in kaart wat je eigenlijk op een dag zou moeten binnenkrijgen om gezond te blijven en het juiste gewicht te houden. Dit kun je middels verschillende rekentools doen en is mede afhankelijk van onder andere je dagelijkse beweging.

Ook interessant:   Gezond borrelen

Weet wat je nu eet

De kans dat jij momenteel meer eet dan wat je eigenlijk nodig hebt, die is vrij groot. Je wilt immers niet voor niets beginnen met afvallen. Noteer daarom dus gewoon eens een week lang voor jezelf wat je allemaal eet en kijk na deze weet hoeveel calorieën dit eigenlijk per dag zijn. Vergelijk dit vervolgens met wat je eigenlijk zou mogen hebben, zodat weet wat je teveel binnenkrijgt.

Bepaal wat je mag eten

Aan te raden is om niet mee dan 300 tot 500 calorieën onder je dagelijkse behoefte te gaan zitten. Op deze manier verlies je zo ongeveer een halve kilo per week en dat is gezond. Maak daarom dus een voedingsschema afvallen koolhydraatarm, zodat je precies weet wat je dagelijks mag hebben. Vind je het lastig om zelf te bepalen wat je allemaal mag eten, dan kun je natuurlijk ook gewoon een schema laten samenstellen. We is het advies om dit iedere 3 tot 4 weken te laten herzien. Niet alleen voor de variatie, maar ook om te kijken of de hoeveelheden nog wel juist zijn.