eiwit en sporten

Sporten en eiwitten

Bij het thuis sporten is de voeding een belangrijk onderdeel van je workout. De voeding die je voor, tijdens en na je workout binnen krijgt kan het verschil maken in je doel. In dit artikel zoomen we in op eiwitten en sporten. Zoals je waarschijnlijk wel weet zijn eiwitten een belangrijke voedingsbron tijdens krachttraining en andere thuis sport oefeningen. We gaan daarom eens dieper in op de functie van eiwitten en hoeveel eiwitten je nodig hebt voor een optimaal resultaat.



Waar is eiwit goed voor?

Het antwoord op die vraag is eigenlijk heel simpel. Eiwitten zorgen voor een beter spierherstel na je training. Hoewel je via normale voeding al aardig wat eiwitten binnen krijgt, bijvoorbeeld via vlees, vis, melk en eieren. De vraag is dan ook direct of je al voldoende eiwitten binnen krijgt of dat je nog extra eiwitten kunt nemen.

Hoeveel eiwitten na workout?

Per dag is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 0.83 gram eiwit per kilogram lichaam gewicht. Je kunt daarmee dus heel makkelijk je behoefte eiwit berekenen.  Weeg je 80 kilo, dan is dus 66.4 gram eiwit per dag aangeraden. Daarnaast is het goed om na een workout een goede inname van eiwitten te doen, denk aan 25-30 gram eiwit.

Beste eiwitten na workout

Na een workout wordt dus aangeraden om een flinke boost aan je eiwitgehalte te geven. Er zijn verschillende mogelijkheden om dit te doen, onderstaand een aantal benoemd:

  • Herstelshake. Herstelshakes hebben vaak een hoog gehalte aan eiwitten, waardoor je makkelijk aan je eiwitbehoefte komt.
  • Gebakken ei(wit). Zelf zijn we hier fan van; 4 eieren waar je alleen het eiwit van bakt, bijvoorbeeld in combinatie met spinazie.

Eiwit tips voor de rest van de dag

Om je eiwit gehalte goed op peil te houden, kun je tijdens je normale voeding goed rekening houden om gedurende de dag ook voldoende eiwitten binnen te krijgen. Varieƫren in eiwitbronnen is hierbij belangrijk, zodat je ook andere voedingsstoffen binnen krijgt. (Rood) vlees is een zeer sterke bron van eiwitten en niet hoog in calorieƫn. Verwen jezelf dus gerust op een medium hamburger (100% rund, biefstuk of ander rood (rund)vlees.