Zo voorkom je ernstige blessures tijdens het sporten

Sporten is gezond, daar zijn we het allemaal over eens. Of je dat nu doet in de sportschool, bij je club of in de vrije natuur. Maar het is wel belangrijk om te weten waar je grenzen liggen. Dat neemt niet weg dat ook dan een blessure kan optreden. Topsporters moeten ook regelmatig wedstrijden laten schieten of tijdens een training of wedstrijd afhaken omdat er iets misgaat. Als je topsporter bent word je bij een blessure deskundig begeleid. De clubarts staat meteen voor je klaar om te onderzoeken wat er aan de hand is en wat hiervoor de beste behandeling is. Maar ook als amateur is het belangrijk om de juiste zorg te krijgen.

Blijf niet doorlopen met een blessure

Natuurlijk kun je als je een blessure oploopt een flinke hoeveelheid pijnstillers slikken en gewoon doorgaan. Maar dat is meestal niet verstandig. Beschadigde botten, spieren en pezen moeten de kans krijgen om te herstellen. Dat bereik je doorgaans alleen door rust te nemen, hoe frustrerend dat ook is. Beter sla je een paar wedstrijden of trainingen over om er daarna weer fit tegenaan te gaan dan door te lopen met het risico dat je langdurig uitvalt. Laat een blessure die erger is dan een blauwe plek dus controleren door de huisarts. Die kan bij twijfel een doorverwijzing geven om in het ziekenhuis een foto te laten maken. Soms is een bot toch gebroken ook al lijkt de pijn mee te vallen.

Ook interessant:   Finasteride uitleg

Bescherm zwakke plekken

Wanneer je steeds weer last hebt van je pols, je enkel of je knie tijdens het sporten, dan kun je ook preventieve maatregelen nemen. Zo kun je een kniebrace dragen om een kwetsbaar kniegewricht te beschermen tegen pijn of blessures. Zelfs topsporters gebruiken dit. Je hebt vast wel eens een tennisser gezien die een brace droeg om een knie of pols. Dit wordt vaak uit voorzorg gedaan om ervoor te zorgen dat de wedstrijd uitgespeeld kan worden en de sporter alles kan geven voor een goed resultaat. Dit principe kun je uiteraard ook als amateur of hobby sporter toepassen. Blessures voorkomen blijft hoe dan ook altijd de beste optie.

Vraag advies op de sportschool

Wanneer je je goede voornemen eindelijk uitvoert en je aanmeldt bij de sportschool dan is het verstandig om advies te vragen over een trainingsprogramma. Dat heeft vaak een beter resultaat dan zomaar wat doen. Mensen die willen afvallen beperken zich bijvoorbeeld vaak tot cardio training. Maar ook met krachttraining verbrand je calorieën en kweek je gezonde en sterke spieren. Maar ook hier geldt: niet overdrijven en langzaam opbouwen. Ook al kun je bij ProBrace alle hulpmiddelen kopen die je nodig hebt bij een sportblessure. Juist door je trainingsprogramma rustig op te bouwen bereik je vaak het beste resultaat. Al gaat het misschien niet zo snel als je had gewild.