Glutenvrij dieet en jij

Er was een tijd dat het volgen van een glutenvrij dieet een ernstige beperking van de lekkere keuzes betekende. Maar door de toenemende bewustwording van de behoefte aan glutenvrije producten, vergroten fabrikanten hun inspanningen om glutenvrije producten te produceren. Er zijn nu zelfs meer glutenvrije producten verkrijgbaar dan ooit tevoren. Naarmate de tijd vordert, zal het aantal fabrikanten waarschijnlijk nog toenemen. Als u een glutenvrij dieet moet volgen, hoeft u zich geen zorgen te maken over het opgeven van uw favoriete voedingsmiddelen. De kans is groot dat u een glutenvrije vervanger kunt vinden. Zo niet, dan zijn er op internet veel goede glutenvrije recepten te vinden.

Wat zijn gluten?

Gluten is een bepaald soort eiwit. Gluten komen voor in voedingsmiddelen als rogge, tarwe en gerst.  Omdat de meeste broden en granen gebruik maken van deze voedingsmiddelen, bevatten ze meestal ook gluten. Het is niet omdat het voedsel een graan is, dat het gluten bevat. Zo bevatten wilde rijst, maïs, boekweit, gierst, amarant, quinoa, teff, sojabonen en zonnebloempitten geen gluten.

Er is enige controverse rond haver. Er zijn tegenstrijdige berichten over haver. Veel verwerkt voedsel bevat gluten, omdat het door veel levensmiddelenfabrikanten als voedingsadditief wordt gebruikt.

Wie moet een glutenvrij dieet volgen?

Als u lijdt aan een auto-immuunziekte van de dunne darm, coeliakie genaamd, zult u waarschijnlijk op een glutenvrij dieet worden gezet. Coeliakie wordt vaak verkeerd gediagnosticeerd als prikkelbare darm syndroom. Sommige mensen hebben de ziekte, maar vertonen niet echt uiterlijke symptomen.  De meest voorkomende symptomen van coeliakie zijn: Chronische diarree, het onvermogen om aan te komen, onverklaarbare bloedarmoede door ijzertekort, pijn in botten of gewrichten, artritis, depressie of angst, tintelingen in handen en voeten, toevallen, kankerzweren, gemiste menstruatie, jeukende huiduitslag en vermoeidheid.

Ook interessant:   Voedingsschema gebruiken om af te vallen

Sommige mensen die aan fibromyalgie lijden, beweren dat een glutenvrij dieet sommige van hun symptomen heeft verlicht. Als u aan fibromyalgie lijdt, moet u deze optie met uw arts bespreken.  Misschien krijgt u wat weerstand van uw arts, want op dit moment is er nog geen groot onderzoek gedaan naar de effecten van een glutenvrij dieet op fibromyalgie. Als u het echt wilt proberen, is dat uiteindelijk uw beslissing. Je moet alleen met je arts nagaan of je geen gezondheidsproblemen hebt die je ervan weerhouden een glutenvrij dieet te volgen.

Mensen met diabetes kunnen baat hebben bij een glutenvrij dieet.

Je moet voorzichtig zijn met een glutenvrij dieet als je diabetes hebt. Veel glutenvrije producten voegen extra suiker of extra vet toe om ze lekkerder te maken. Het is uiterst belangrijk dat je met je arts of voedingsdeskundige praat over een glutenvrij dieet voordat je overweegt om een glutenvrij dieet te gaan volgen.

Als uw arts zegt dat u een glutenvrij dieet moet volgen, of als u dat wilt en uw arts zegt dat het goed is, dan hebt u nog veel voedingsmiddelen tot uw beschikking. Je moet alleen goed naar de etiketten kijken.  Fabrikanten produceren steeds meer glutenvrij voedsel. Als je trek hebt in iets wat niet glutenvrij is, zijn er op internet veel glutenvrije recepten te vinden. Er zijn ook veel glutenvrije dieet kookboeken verkrijgbaar.