Yin yoga verbeterd sportprestaties

De meeste mensen weten dat yin yoga geschikt is om stress te verminderen en in een diepe ontspanning te komen. Maar Yin yoga wordt ook door topsporters gebruiken als tegenhanger van actieve sporten. Deze vorm van yoga is namelijk heel geschikt om de belasting van de spieren en gewrichten te verminderen. Ook leert het lichaam ontspannen te blijven op momenten dat gepresteerd moet worden doordat het lichaam dit is aangeleerd tijdens de Yin yoga-practices.

Wat Yin yoga van andere yogastijlen onderscheid is dat het zich richt op het vasthouden van houdingen voor langere tijd, meestal 3-5 minuten, om de diepere bindweefsels in het lichaam aan te pakken. Hoewel het kan worden beschouwd als een vorm van lichaamsbeweging, wordt het over het algemeen gezien als een meditatieve practice. Er zijn een hele hoop voordelen van het beoefenen van Yin.

  • Versterkt het immuunsysteem
  • Vermindert stress en angst
  • Verbetert de flexibiliteit van de gewrichten en de spieren
  • Verbetert de bloedcirculatie
  • Verbetert de ademhaling
  • Verbetert de concentratie en meditatie
  • Helpt bij het verminderen van rugpijn, nekklachten en andere pijn in het lichaam
  • Stimuleert de werking van de organen
  • Helpt bij het verminderen van insomnia
  • Helpt bij het verminderen van depressie

Voor wie is Yin yoga geschikt?

Yin yoga is geschikt voor mensen van alle leeftijden en fitnessniveaus, omdat het kan worden aangepast aan individuele behoeften en mogelijkheden. Het kan ook nuttig zijn voor mensen die op zoek zijn naar een meer meditatieve en herstellende oefening, omdat het stilte en ontspanning aanmoedigt. Bovendien kan het gunstig zijn voor mensen die herstellen van blessures of chronische pijn hebben, omdat de langzame en zachte aard van de oefening kan helpen om ontstekingen te verminderen en de mobiliteit te verbeteren.

Online Yin yogalessen

Yoga is in de afgelopen 10 jaar enorm gegroeid omdat het in de hectiek en de verwachtingen van deze maatschappij de mens noodgedwongen op zoek gaat naar meer rust en ontspanning. Het voordeel van yoga video lessen oftwel yoga on demand is dat je zelf kan bepalen wanneer op welk moment en waar je de les wilt volgen. Je kunt dit plannen tijdens je werkdag  ‘savonds laat en daardoor hoef je de deur niet meer uit. Ook is het aanbod veelal ruim en kun je de lesvorm, de duur en ook vaak de docent kiezen naar je eigen voorkeur. Yin Yoga is één van de meest voorkomende. Ook specifieke thema’s zoals, rugklachten, meer energie, beter slapen zijn vaak een optie. Je haalt hierdoor het beste uit je yoga beoefening met het meeste resultaat.

Online yogalessen kunnen gevolgd worden op seekplatform.com

Passend in deze tijd

Yoga online lessen passen goed in deze tijd en de kwaliteit wordt alleen maar beter

Ook interessant:   Push-ups

waardoor ook het veilig volgen van deze lessen beter wordt. Bij fysieke yogalessen gaat het vaak ook om het sociale aspect. Het contact met de yogadocent, het theetje drinken na de les, het persoonlijk advies vragen als je een klacht hebt. Deze voordelen zijn wel heel fijn wanneer je naar een yogastudio komt en daar even helemaal weg bent van je thuisomgeving. Je kunt helemaal opladen en genieten van de fijne rustige sfeer van de yogastudio. Workshops, yogacursussen, retreats zijn aan te raden om deze fysiek te volgen. Je leert ter plekke de lesstof te integreren, je krijgt persoonlijke begeleiding en bij de yoga houdingen krijg je dan vaak ook hands on adjustment, of te wel aanwijzingen hoe je de houdingen kunt verdiepen middels aanrakingen.

Het is goed om een balans te vinden tussen beiden en daarmee je eigen persoonlijke leven zo goed mogelijk in te vullen met aandacht voor lichaam en geest.