Thuis sporten voor je buik: tips en een workout schema

Een sterkere buikspieren dragen niet alleen bij aan een betere houding en een gezond lichaam, maar ook aan betere prestaties bij andere sporten. Maar hoe train je je buikspieren thuis? In dit artikel geven we tips en een workout schema voor het trainen van je buikspieren.

Tips voor het trainen van je buikspieren thuis

  1. Maak gebruik van lichaamsgewicht oefeningen

Net als bij het trainen van je benen, heb je voor het trainen van je buikspieren geen apparatuur nodig. Lichaamsgewicht oefeningen, zoals crunches, leg raises en planken, zijn effectieve oefeningen om je buikspieren te trainen. Zorg er wel voor dat je de oefeningen correct uitvoert om blessures te voorkomen.

  1. Train ook je schuine buikspieren

Veel mensen focussen zich alleen op het trainen van hun rechte buikspieren, maar het is ook belangrijk om je schuine buikspieren te trainen voor een sterke core. Voeg daarom ook oefeningen toe die je schuine buikspieren aanpakken, zoals side plank dips en bicycle crunches.

  1. Combineer krachttraining met cardio
Ook interessant:   HIIT training thuis

Het trainen van je buikspieren is niet genoeg om een platte buik te krijgen. Combineer daarom krachttraining met cardio oefeningen, zoals jump rope, burpees en mountain climbers, om het vet rondom je buik te verbranden.

Workout schema voor het trainen van je buikspieren

Hieronder vind je een voorbeeld workout schema om je buikspieren thuis te trainen. Voer elke oefening uit voor 30 seconden en rust 10 seconden tussen elke oefening. Herhaal het circuit 3-4 keer voor een volledige workout.

OefeningAantal herhalingen
Crunches30 seconden
Leg raises30 seconden
Plank30 seconden
Bicycle crunches30 seconden
Side plank dips30 seconden
Russian twists30 seconden
Mountain climbers30 seconden
Jump rope30 seconden

Buik thuis sporten

Het trainen van je buikspieren kan thuis met lichaamsgewicht oefeningen en combinaties van krachttraining en cardio. Vergeet niet om ook je schuine buikspieren te trainen en variatie in je oefeningen aan te brengen. Gebruik het bovenstaande workout schema als inspiratie voor een volledige workout en zorg dat je de oefeningen correct uitvoert om blessures te voorkomen.