planking

Core oefeningen: waar zijn ze goed voor en hoe doe je ze?



De core van je lichaam is letterlijk de kern van je lichaam. Dat is zowel je buikspieren, als je rugspieren maar ook je bilspieren en bekkenbodem spieren behoren tot je core. Grofweg gezegd is je core het gebied van je lichaam onder de borstspieren tot je beenspieren. In het opstellen van een volledige training wordt vaak gekeken naar individuele spiergroepen als de buikspieren of bilspieren, maar wordt er te veel voorbij gegaan aan oefeningen die meerdere spiergroepen tegelijk aanpakken.



De core en andere sporten

Het trainen van de core is ook de basis voor veel andere (top)sporters. Voor sporten als wielrennen en hardlopen, zijn core oefeningen vaak een onderschoven of soms zelf vergeten oefening. Enorm zonde, omdat juist door het regelmatig trainen van je kern je veel sneller progressie boekt bij bijvoorbeeld hardlopen en ook minder snel blessures oploopt. Dit komt doordat de kern van je lichaam sterker is en letterlijk de klappen van bijvoorbeeld het hardlopen – het neerzetten van iedere stap – niet alleen door je beenspieren maar ook door je core opgevangen kan worden. Dit zorgt voor een betere krachtverdeling, waardoor je de beenspieren beter kunt trainen voor het lopen en de uithouding en kracht ook in je core kunt opvangen

Oefeningen voor je core die je thuis kan doen

Een van de allerbeste manieren om je core te trainen is de plank oefeningen. Waar vroeger planking nog een hype was op sociale media, is het uitgegroeid tot een zeer populaire oefening. Met de plank oefening train je zowel je buik-, rug- als bilspieren; een perfecte oefening voor de core dus. Ook is de oefening heel makkelijk thuis uit te voeren, in principe kun je de plank altijd doen. Het lekkerste is wel om een fitnessmatje te gebruiken, maar dat is niet noodzakelijk.

Plank oefening

Voor de plank ga je op de grond liggen, waarbij alleen je onderarmen en je tenen de grond raken. Als je eenmaal zo ligt is het zaak om als een plank recht te blijven liggen. Dit klinkt misschien gemakkelijk, maar probeer het maar eens 30 seconden vol te houden. Deze oefening is dan ook typisch een oefening die je meerdere keren per week kunt doen om zo je core goed te trainen; je zult dan ook vrij makkelijk vooruitgang boeken en het planken je steeds beter af gaan. Je kunt dan nog afwisselen door je lichaam te draaien en op 1 onderarm te gaan liggen en op de zijkant van je voet te steunen.

Op Youtube zijn tal van voorbeeld-video’s te vinden waar wordt voorgedaan welke oefeningen je voor je core kunt doen.