Wat is je echte leeftijd en hoe kan sporten dit beïnvloeden?

Steeds vaker wordt er gesproken over je echte leeftijd. Je hebt natuurlijk je geboortedatum, waardoor je weet hoe oud je bent. Je leeftijd berekenen is dan ook niet moeilijk, maar toch is er nog iets anders dan de leeftijd die je paspoort aangeeft. Er is namelijk ook een methode om je echte leeftijd te meten. Je echte leeftijd is een soort medische leeftijd, die kijkt naar hoe oud je lichaam is. Het kan best zijn dat je 25 jaar oud bent, maar je echte leeftijd misschien wel 40 jaar oud aangeeft. Bijvoorbeeld doordat je veel drinkt, rookt en ongezond eet; dit heeft allemaal invloed op je echte leeftijd.

Hoe wordt mijn echte leeftijd bepaald?

Om je echte leeftijd te bepalen wordt gekeken naar de ruststofwisseling. Dit is een medische term die wordt gebruikt om te kijken hoeveel calorieën je verbrand wanneer je een dag alleen maar op bed ligt. Daarnaast wordt ook gekeken naar hoeveel calorieën je verbrand tijdens en na het eten. Hoe ouder je wordt, hoe lager de ruststofwisseling. Daarnaast heeft een ongezonde leefstijl een enorme invloed op je echte leeftijd.

Ook interessant:   Diabetes en afvallen

Hoe kan ik mijn echte leeftijd verbeteren?

Heel simpel gezegd kun je de echte leeftijd verbeteren door gezonder te gaan leven. Beweeg je momenteel weinig of sport je zelfs helemaal niet? Dan is stap 1 om te beginnen met minimaal wekelijks te gaan sporten en ervoor te zorgen dat je iedere dag de aanbevolen dagelijkse 10.000 stappen gaat halen.

Daarnaast speelt voeding en een gezonde levensstijl een belangrijke rol in het verbeteren van je echte leeftijd. Dat betekent dus vooral minder frituur, chips en snoep, maar ook je drankinname verminderen en het liefst zo snel mogelijk stoppen met roken.

Wat betekent een hogere echte leeftijd?

Je denkt wellicht wat maakt het mij uit dat mijn echte leeftijd 10 of zelfs 20 jaar hoger is dan mijn paspoort aangeeft. Toch is je echte leeftijd een duidelijke indicator voor hoe kwetsbaar je bent voor ernstige gezondheidsrisico’s. Denk aan overgewicht, diabetes, hart- en vaatziektes enzovoorts. Tijd dus om te gaan werken aan een gezondere levensstijl om veel fitter en langer te leven!