Tekort aan vitamine D? Zo los je dat op!

De meeste mensen weten dat het belangrijk is om dagelijks voldoende vitamines te eten. Toch krijgt lang niet iedereen voldoende vitamines binnen. Zo horen we regelmatig dat mensen te maken hebben met een tekort aan vitamine D. Heb je last van lage rugpijn of voel je je vermoeid en heb je een gebrek aan energie? Dan is een vitamine D tekort hier mogelijk de oorzaak van. In deze tekst vertellen we je hoe je een tekort aan vitamine D oplost.

Kies voor producten die vitamine D bevatten

Er zijn talloze producten die vitamine D bevatten. Als je hier een tekort aan hebt, kun je dit dan ook oplossen door jouw eetpatroon te veranderen. Het is in dat geval wel handig om te weten welke producten er allemaal vitamine D bevatten. Deze vitamine zit onder meer in vette vis, zoals tonijn, zalm en makreel. Daarnaast bevatten roomboter, kipfilet, champignons, bonen en peulvruchten, soja en yoghurt vitamine D. Het is overigens niet zo dat alleen deze producten vitamine D bevatten. Ben je benieuwd of een product vitamine D bevat? Richt je dan tot de verpakking. Wanneer dit het geval is, staat dit hier namelijk op vermeld.

Ga dagelijks even naar buiten

Voeding is niet de enige manier om vitamine D binnen te krijgen. Je kunt deze vitamine namelijk ook binnenkrijgen via de zon. Daarom doe je er goed aan in het voorjaar, de zomer en het najaar tussen 11.00 en 15.00 uur minimaal een kwartier tot half uur buiten door te brengen. Zorg er hierbij voor dat in ieder geval jouw hoofd en handen worden blootgesteld aan de zon. Wie een groter deel van zijn lichaam blootstelt aan de zon, hoeft logischerwijs ook minder tijd in de zon door te brengen.

Ook interessant:   Thuiswerken en rugpijn

In de winter is de zon in Nederland niet krachtig genoeg om vitamine D aan te maken in jouw lichaam. Als je in het voorjaar, de zomer en het najaar voldoende tijd in de zon hebt doorgebracht, is dit geen probleem. Jouw lichaam maakt dan een vitamine D voorraad aan. Hier kun je in de winter vervolgens op teren, waardoor het vaak niet nodig is om extra vitamine D binnen te krijgen.

Gebruik voedingssupplementen

Eet je niet veel producten die vitamine D bevatten of ben je in het voorjaar, de zomer of het najaar minder dan een kwartier per dag buiten? Dan is er mogelijk sprake van een tekort aan vitamine D. in dat geval bieden voedingssupplementen uitkomst. Je kunt bijvoorbeeld vitamine D capsules slikken. Op deze manier zorg je er alsnog voor dat jouw lichaam voldoende vitamine D binnenkrijgt. Gebruik voedingssupplementen met vitamine D overigens alleen als aanvulling op en niet ter vervanging van voedingsmiddelen die deze vitamine bevatten. Waak er overigens ook voor dat je niet te veel voedingssupplementen gebruikt.