spieren masseren na sporten

Spieren masseren na sporten






Na het sporten kun je last hebben van stijve spieren en staan je spieren onder spanning vanwege inspanning die je net van ze gevraagd hebt tijdens het sporten. Na het sporten is het dan ook essentieel om een cooling down te doen. Een cooling down zorgt er letterlijk voor dat je spieren afgekoeld worden, waardoor de spanning van de spieren op een natuurlijke manier afgebouwd wordt en dit beter is voor het herstel van je spieren.

Soms gebeurt het echter dat je na een fikse inspanning je spieren erg voelt. Dit kan pijn doen, vaak is het vooral stijf en zorgt het voor ongemakkelijkheden. Los van een cooling down zijn er dan nog andere manieren om je spieren te ontspannen, bijvoorbeeld door het masseren van je spieren na het sporten.

Masseren



Je kunt sommige lichaamsdelen heel makkelijk zelf masseren. Hierbij kun je met je handen heel goed de spieren masseren die je voelt, zodat je goed de juiste spieren kunt masseren. Hoewel het soms gevoelig en pijnlijk kan zijn, helpt een goede massage echt om je spieren weer in de ontspanning te krijgen waardoor het pijnlijke gevoel sneller weggaat. Het is dan ook zaak om niet te zacht te masseren, maar de spieren die je voelt die pijn doen, echt goed te masseren. Hierbij is een beweging met de spier mee van belang. In je armen en benen lopen je spieren bijvoorbeeld verticaal, waardoor de masserende beweging van boven naar beneden en andersom moet. Ook kun je hiervoor een massageapparaat gebruiken, hier kun je bijvoorbeeld een massage apparaat kopen.

In (voeten)bad

Een andere methode is om je spieren door warmte te laten ontspannen. Dit kan door een lekker bad te nemen, waardoor je spieren door de warmte van het water gaan ontspannen. Heb je vooral last van je voeten, dan kun je een voetenbad kopen.

In bad kun je met behulp van badolie er nog voor zorgen dat je extra ontspanning krijgt. De oliën werken niet door in je spieren, maar zorgen ervoor dat je zelf nog beter de ontspanning in bad vindt. Doordat je zelf meer ontspannen raakt, gaan ook je spieren zich meer ontspannen.