Voeding en thuis sporten, de perfecte combi

Steeds meer mensen kiezen ervoor om heerlijk thuis te gaan sporten. Het grote voordeel is dan uiteraard dat je van niemand afhankelijk bent en geen rekening hoeft te houden met de openingstijden van de sportschool. Daarnaast kun je je kleding na het sporten ook direct in de was gooien, zodat het na het wassen met de heerlijke biologische wasparfum van KNUS Lifestyle weer fris ruikt en schoon is. Toch is het wel belangrijk dat je niet alleen zorgt voor de juiste work-out, maar ook je voeding op orde hebt. De echte sporters weten natuurlijk als geen ander hoe belangrijk de juiste voeding is, om hetgeen je tijdens het sporten afbreekt, weer op de juiste manier te laten herstellen. Hoe je dit doet, vertellen we je in dit artikel.

De rol van voeding bij het sporten

Eten geeft je lichaam energie. Vooral koolhydraten geven je spieren energie als je sport. Vetten zijn ook belangrijk, vooral als je lang en niet zo hard sport. Eiwitten helpen je spieren om te herstellen en sterker te worden na het sporten. Als je goed eet, heb je genoeg energie om lekker te sporten en kan je lichaam daarna goed herstellen. Je kunt je dus wel voorstellen hoe belangrijk het is dat je voldoende eet en op het juiste moment eet. Stel dat je regelmatig sport, maar te weinig eet, dan heeft je lichaam niet voldoende brandstof om op de juiste manier te kunnen herstellen. Je loopt dan niet alleen het risico dat je honger krijgt, maar natuurlijk ook dat je progressie stagneert. Zonder brandstof kunnen je spieren natuurlijk niet groeien.

Zorg voor een goed voedingsschema

Het maken van een voedingsschema kan je helpen om je eetmomenten beter te plannen en ervoor te zorgen dat je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Omdat het maken van een goed voedingsschema meer is dan alleen het samenstellen van wat maaltijden, hebben we een aantal tips voor je.

Ook interessant:   De nut en noodzaak van eiwitten

Bepaal je doelen

Bedenk eerst wat je wilt bereiken met je sportactiviteiten, bijvoorbeeld afvallen, spiermassa opbouwen of je uithoudingsvermogen verbeteren. Je voedingsschema moet hierop aansluiten.

Bereken je energiebehoefte

Om een voedingsschema te maken dat past bij jouw behoeften, moet je eerst weten hoeveel calorieën je dagelijks nodig hebt. Dit hangt af van je leeftijd, geslacht, gewicht en activiteitsniveau. Er zijn online rekentools beschikbaar om dit te berekenen.

Plan je maaltijden

Verdeel je dagelijkse calorie-inname over ontbijt, lunch, diner en snacks. Probeer een goede balans te vinden tussen koolhydraten, eiwitten en vetten, zoals eerder besproken.

Kies gezonde ingrediënten

Maak een boodschappenlijstje met voedingsmiddelen die passen bij je voedingsschema en koop deze in. Kies voor verse, onbewerkte ingrediënten en gezonde voedingsmiddelen, zoals groenten, fruit, volkoren producten, magere eiwitten en gezonde vetten.

Bereid je maaltijden voor

Om tijd te besparen en ervoor te zorgen dat je altijd een gezonde maaltijd bij de hand hebt, kun je maaltijden vooraf bereiden. Kook bijvoorbeeld in het weekend voor meerdere dagen en vries porties in, zodat je doordeweeks snel een gezonde maaltijd op tafel hebt.

Pas je schema aan

Luister naar je lichaam en pas je voedingsschema aan als dat nodig is. Het kan zijn dat je meer of minder calorieën nodig hebt, afhankelijk van hoe intensief je sport of hoe je lichaam reageert op je voedingsschema.

Kies voor een voedingscoach

Het zelf samenstellen van een uitgebalanceerd voedingsschema kan soms een enorme uitdaging zijn. Vooral naarmate je langer bezig bent, is het belangrijk dat je je schema continu aanpast aan de behoefte van je lichaam. Stel dat je vriend bijvoorbeeld regelmatig in de sportschool te vinden is, maar het lastig vindt om gezond en vooral ook gevarieerd te eten, dan is een sessie met een voedingscoach natuurlijk een geweldig cadeau voor hem. Zo heb jij direct een origineel cadeau en kan je partner zich volledig richten op zijn nieuwe voedingsschema.