Zo blijf jij ook thuis fit en gezond

Loop jij al een tijdje met het idee om een abonnement op de sportschool af te sluiten, maar heb jij voor jezelf het zoveelste smoesje bedacht waarom je dit niet zal doen? Dan is er ook een andere manier om fit te blijven en dat is thuis aan de slag gaan! Een gezonde leefstijl is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. We worden ons er met elkaar steeds meer van bewust dat gezond en gevarieerd eten in combinatie met voldoende beweging ervoor zorgt dat we ons zowel lichamelijk als mentaal een stuk fitter door voelen.

Materialen

Waar je in de sportschool de beschikking hebt over allerlei geavanceerde apparatuur, heb je dit natuurlijk thuis niet. Toch kun jij je zelf ook flink in het zweet werken met allerlei verschillende items die we thuis in ons huis terug kunnen vinden. Eén van de meest gebruikte objecten, dat is toch wel je relaxstoel en trap. Daarnaast is ook de tafel een veelgebruikt object als we thuis even lekker aan de slag willen met ons lichaam. Wanneer je begint, is het verstandig ook sportkleding aan te trekken. Dit zorgt er namelijk voor dat er een mentale barrière wordt doorbroken en dat je echt aan de slag gaat. Door verschillende oefeningen met elkaar te combineren zit jij in no-time op die dagelijkse aanbevolen 30 minuten beweging. Weet je niet waar je moet beginnen? Op internet vind je tal van filmpjes met duidelijke instructies, dus waar wacht je nog op?

Planning

Voor wie aan de slag wil met z’n gezondheid is een duidelijk plannen essentieel. Vaak worden smoesjes gebruikt als; ‘ik ben te druk’ of ‘ik doe het straks wel’. Wat je dan vaak merkt, is dat de stap om vanaf je sta op stoel je favoriete film of serie af te zetten en aan de slag te gaan. Je merkt namelijk, dat wanneer jij voor jezelf een vaste planning maakt, dat je iedere dag na het eten een half uur gaat beweging, dit op een gegeven moment een stuk routine wordt. Het voordeel wanneer je kiest voor een sportschool, is dat je naar een andere locatie moet. Iedereen is hier met hetzelfde doel. Thuis is de kans op afleiding vanzelfsprekend een heel stuk groter. Zorg er daarom voor dat je een planning hebt en deze ook met je gezinsleden deelt. Zo kunnen ze je extra motiveren of willen ze misschien wel met je meedoen.

Ook interessant:   Tips om thuis te kunnen sporten

Voeding

Voor wie echt gezonder wil leven, is naast voldoende bewegen ook voeding een essentieel onderdeel van het totale proces. Want wanneer jij na een half uur bewegen vervolgens in je relaxfauteuil gaat zitten met een zak chips, dan heeft het natuurlijk weinig zin. Zorg er daarom voor dat je gezond en vooral gevarieerd eet. Bij een gezond voedingspatroon is gevarieerd eten belangrijk. Zo zorg je dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt die ervoor zorgen dat jij je zowel lichamelijk als geestelijk goed voelt. Dat betekent voldoende groente en fruit en vermijd producten zoals suikers en ongezonde vetten. Je zul al snel merken, dat jij je een stuk fitter voel.

Versnel het proces

Wanneer je optimaal resultaat wilt boeken en binnen afzienbare tijd gezond en fit wilt zijn, dan is het drinken van voldoende water essentieel. Water zorgt er namelijk niet alleen voor dat je een vol gevoel hebt, wat de kans op teveel eten en snoepen verkleind, maar heeft ook een reinigende werking. Water zorgt er namelijk voor dat afvalstoffen sneller worden afgevoerd door ons lichaam. Wanneer je dus voldoende water drinkt, zal dit proces worden versneld, waardoor je hier op lange termijn extra voordeel uit zal halen. Wen jezelf dus aan iedere dag minimaal 2 liter water te drinken en je zult versteld staan van het effect.