Tips om fit en gezond te blijven tijdens de vakantie

De zomer is aangebroken, en dat betekent dat het tijd is voor vakantie. Als je zoals de meeste mensen bent, kan het idee om een pauze te nemen van je trainingen en gezond eten erg verleidelijk zijn. Want wie wil er nu tijdens zijn vakantie zweten in de sportschool of salades eten als hij ook gewoon op het strand kan liggen?

Zomervakanties zijn een prachtige gelegenheid om bij te praten met de mensen en plezier te maken, maar het kan ook een tijd zijn waarin onze training routines op een laag pitje komen te staan. Het is maar al te gemakkelijk om ons tijdens de vakantie vol te proppen met ongezond voedsel en oefeningen over te slaan. Maar dat hoeft niet zo te zijn.

In dit artikel geven we je tips om fit de vakantie door te komen, zonder dat dit ten koste gaat van het plezier. Volg deze tips op en je zult van je vakantie kunnen genieten zonder je zorgen te maken over je fitness routine.

Plan vooruit

De sleutel om op koers te blijven met je fitness doelen tijdens de vakantie is vooruit plannen. Als je weet dat je veel ongezond voedsel zult eten, probeer dit dan te compenseren door meer actieve activiteiten in te plannen

Maak tijd voor lichaamsbeweging

Laten we niet vergeten hoe vreselijk het voelt om op vakantie te gaan en spijt te hebben dat je niet getraind hebt. Zorg ervoor dat je voldoende beweging krijgt voor je reis – dit zal je helpen meer te genieten zonder schuldgevoelens.

Zelfs als je vakantie niet veel fysieke activiteit met zich meebrengt, probeer dan toch elke dag tijd te maken voor op zijn minst enige vorm van lichaamsbeweging. Een korte wandeling of joggen kan wonderen doen voor je energieniveau en algemene stemming.

Maak gebruik van de fitnessfaciliteiten van het hotel, die over het algemeen beschikbaar zijn. Ook als je niet in de fitnesszaal of aan het zwembad bent, probeer actief te zijn.

Als je bezienswaardigheden gaat bekijken, loop dan in plaats van een bus of taxi te nemen. En als je lang moet zitten, zorg dan dat je pauzes neemt om rond te lopen en je benen te strekken. Maak gebruik van elke gelegenheid om actief te zijn.

Pak gezonde snacks in

Een van de ergste dingen van vakantie is thuiskomen en ontdekken dat je bent aangekomen. Dit kan gemakkelijk vermeden worden door gezonde snacks en drankjes mee te nemen op vakantie. Als je onderweg bent, kan het moeilijk zijn om gezonde snacks te vinden. Neem wat gezonde snacks zoals fruit en noten mee voor als je snel iets wilt eten.

Ook interessant:   Ga thuis sporten met instructiesvideo's!

Matiging is de sleutel

Het belangrijkste als het gaat om fit en gezond te blijven tijdens de vakantie is matiging. Onthoud jezelf niet volledig van al het ongezonde voedsel waar je van houdt, maar probeer in plaats daarvan verstandige porties te nemen.

Let op wat je eet

Natuurlijk, je bent op vakantie en je wilt genieten. Maar dat betekent niet dat je je te buiten moet gaan aan alle ongezonde etenswaren die er zijn. Als je uit eten gaat, kies dan voor gezondere opties zoals salades of magere eiwitten.

Pak je sportspullen in

Pak alles voor een yogasessie, van een yogamat tot loopschoenen, een shirt/jacket, en misschien zelfs weerstandsbanden, in je bagage. Het is eenvoudig om een hotel te vinden met een fitnessruimte of zelfs een yogastudio. Maar als je geen zin hebt om naar de sportschool te gaan, kun je op deze manier altijd wat oefeningen in je hotelkamer doen. Er zijn een heleboel geweldige workouts die je kunt doen en die helemaal geen apparatuur vereisen.

Hydrateer

Dit is belangrijk of je nu op vakantie bent of niet. Maar het is vooral belangrijk als je op vakantie bent, omdat je waarschijnlijk niet genoeg water binnenkrijgt gedurende de dag.

Het is makkelijk om te vergeten genoeg water te drinken als je op vakantie bent, maar het is belangrijk om gehydrateerd te blijven, vooral als je actief bezig bent. Neem overal een fles water mee naartoe en zorg ervoor dat je gedurende de dag voldoende drinkt.

Om niet alleen gehydrateerd te blijven, maar ook om te voorkomen dat je ziek wordt, moet je veel water drinken. Houd suikerhoudende dranken en alcohol uit je buurt. Als je dan toch een alcoholisch drankje neemt, drink dan ook veel water tussendoor.

Of je nu op reis bent voor je werk of voor je plezier, het kan moeilijk zijn om je fitness routine op peil te houden. Ondanks onze beste bedoelingen, is het gemakkelijk om onze gezonde gewoonten te laten vallen als we op vakantie zijn. Door deze vakantie afvallen tips te volgen, kun je fit en gezond blijven tijdens jouw volgende vakantie.