beginnen met hardlopen

Starten met hardlopen

Met de onzekerheid van corona is thuis sporten een goed alternatief zolang de sportscholen soms wel en soms niet open mogen. Echter heb je dan vaak toch wat attributen nodig om je workout te kunnen doen. Een alternatief is hardlopen. Vrienden, collega’s en familieleden om je heen doen het al, maar hoe kun je nou eigenlijk het beste starten met hardlopen? Je hebt er in je hoofd wel zin in om aan te beginnen, maar ziet er ook tegenop. Herinner jezelf eraan dat alle begin moeilijk is. Ook de mensen in je omgeving zijn ooit als beginner gestart, dus leg de verwachtingen niet te hoog voor je.

Gebruik een schema

Om te starten met hardlopen is het goed om een hardloopschema te gebruiken. Dit kan door middel van apps op je telefoon die je daarbij helpen, waarbij de bekendste Evi is. Ook kun je online hardloop informatie vinden met schema’s voor beginners. Het doel is om rustig op te bouwen. Dat gaat gepaard met intervallen en korte afstanden de eerste weken. Ga dus niet in je eerste week direct 10 kilometer hardlopen, maar houd je aan het schema ondanks dat je dit misschien wel goed afgaat. Hardlopen is erg intensief voor je lichaam en blessures zijn dan ook iedere hardloper zijn grootste angst.

Ook interessant:   De beste fitnesskleding voor dames

Opbouw van je training

Begin altijd met een warming up. Dat betekent rekken, strekken en letterlijk je spieren opwarmen voordat je gaat hardlopen. Doe vervolgens je hardlooptraining, waarbij het handig is om in ieder geval een hartslagmeter te gebruiken. Bij hardlopen zit je in een hoge hartslag, veel hoger dan bijvoorbeeld bij wielrennen, dus het is goed om inzicht te krijgen in je lichaam en wat voor jou een normale hartslag is tijdens het hardlopen. Na de training is de cooling down net zo belangrijk als het hardlopen zelf. Wederom rekken, strekken en je spieren afkoelen. Als al eerder gezegd zijn hardloopblessures helaas veelvoorkomend en kunnen deze erg pijnlijk zijn en vaak lang duren. Zorg er dus goed voor dat je jezelf oplegt om iedere training een warming up en cooling down te doen, ter voorkoming van vervelende blessures als hielspoor.