Hoe overleef ik de sportschool?

Je bent hard aan het trainen, maar begint toch te twijfelen. Wat doe ik hier eigenlijk nog in de sportschool? We helpen je graag met 5 tips tijdens het sporten om het sporten beter vol te houden en ook de volgende keer weer met plezier naar de sportschool te gaan!

Tip 1: Blijf water drinken

Het menselijk lichaam heeft voldoende vocht nodig en dat geldt al helemaal voor sporters. Het vochtbalans is belangrijk, vandaar ook dat je genoeg water moet drinken tijdens het sporten. Het zal je helpen om sneller weer te herstellen en fitter te worden. Je merkt vanzelf dat je ook jouw conditie ten goede komt, je beter in jouw vel zit en meer aankan. Daarnaast zitten er geen calorieën in water en is het ook handig voor sporters die als doel hebben om gewicht te verliezen.

Tip 2: Schroom niet, vraag om hulp

In de sportschool lijkt iedereen een beetje afstandelijk, maar dat valt reuze mee. Mocht je vragen hebben over een oefening of een apparaat, dan kan je altijd even een andere sporter aanspreken. Natuurlijk kan je ook terecht bij een medewerker van de sportschool. Schroom niet en vraag altijd om hulp als jij dat even nodig hebt.

Tip 3: Let op de voeding

Je kan sporten tot je een ons weegt, maar je moet ook goed op jouw voeding letten. Het eten en drinken kan namelijk alles te niet doen. Een goed voedingspatroon is het halve werk en zal een groot onderdeel uitmaken van jouw succes in de sportschool. Je moet de voeding ook zeker afstemmen op jouw doel. Als jij wil afvallen dan moet je letten op de calorieën, maar ook voldoende binnenkrijgen om goed te kunnen herstellen van een training. Te snel afvallen is ook zeker niet goed.

Mocht je juist meer spierenmassa willen opbouwen, dan moet je juist letten op de eiwitten. De gezonde producten met eiwitten zorgen voor een sneller herstel van de spieren. Je zal naar alle waarschijnlijkheid ook meer moeten eten, maar nog steeds wel gezond natuurlijk. Het is in ieder geval slim om slechte vetten en ongezond voedsel te vermijden, wat je doel ook is.

Ook interessant:   Tools om thuis mee te sporten

Tip 4: Rustdagen inplannen

Je kan in de beginfase ook te hard van stapel lopen in de sportschool. Je zal dan regelmatig en misschien wel dagelijks in de sportschool te vinden zijn. Alleen kan jij beter rustdagen gaan inplannen. Jouw lichaam moet veel verwerken en al die inspanning zorgt wellicht voor spierpijn. Het is slim om zo nu en dan een rustdag te nemen. Je lichaam kan dan tot rust komen. Dat zal je bij jouw volgende bezoek ook zeker merken. Je bent meer uitgerust en de resultaten zijn beter. Daarnaast moet je ook voldoende slapen. Mocht je toch niet zo van de rustdagen zijn, dan kan je krachttrainingen afwisselen met cardiodagen.

Tip 5: Blijven doorzetten

Een groot aantal bezoekers van de sportschool sluiten in een opwelling een abonnement af. Zij komen enkele weken trouw sporten, maar zijn plotseling nergens meer te bekennen. Dat is een enorme valkuil. Je moet het wel vol zien te houden. Het doorzettingsvermogen is van essentieel belang en zal het grote verschil gaan maken tussen succes of een grote mislukking. Je kan bijvoorbeeld vaste dagen inplannen of jezelf belonen door een bepaalde periode te gaan sporten. Het moet wel leuk blijven, maar je kan het zelf ook leuk maken.

Een andere manier die wij aanraden om constant naar de sportschool te blijven gaan is door niet alleen te gaan sporten. Vraag bijvoorbeeld of een vriend of vriendin ook meegaat. Je kan elkaar op die manier blijven motiveren en er misschien ook nog een wedstrijd van gaan maken.