droogtrainen informatie

Droogtrainen






De term droogtrainen is een veelgehoorde term in de sportschool. Zeker richting de zomervakantie zullen veel sporters om je heen zich focussen op droogtrainen. In dit artikel gaan we in op wat droogtrainen precies is en wat je het beste kunt doen om droogtrainen zo succesvol mogelijk te laten zijn. Voor droogtrainen mannen en vrouwen zit niet veel verschil, los van het eetpatroon en het kg aan gewichten waarmee je traint. Voor mannen en vrouwen gelden dezelfde credo’s maar dan wel in goede verhouding. Met andere woorden, een man zal iets meer kcal mogen eten dan een vrouw tijdens een droogtrain periode.

Wat is droogtrainen?

Als je een periode gaat droogtrainen, betekent dit kort gezegd dat je het vetpercentage van je lichaam zover mogelijk omlaag wilt brengen. Hierdoor komen je spieren goed naar voren en wordt bijvoorbeeld een sixpack zichtbaar bij de buikspieren. Droogtrainen betekent niet automatisch afvallen, maar is er echt op gericht om het vetpercentage (drastisch) te verlagen. Grappig genoeg volgt een droogtrain periode vaak na een bulkperiode.



In een bulkperiode probeer je zoveel mogelijke massa aan te komen. De bedoeling is om voornamelijk spiermassa te kweken, maar de extra grammen vet die je dan aankomt geven niet. Als je de bulkperiode namelijk gaat droogtrainen, dan train je het vet er weer af en zie je goed de extra spieren die je hebt getraind tijdens een bulkperiode.

Tips voor droogtrainen

De belangrijkste tips tijdens het droogtrainen is om jezelf een aantal doelen te stellen. Wat is je gewenste vetpercentage en hoe lang trek je uit voor dit regime. Een droogtrain periode duurt vaak 8-12 weken om zo je lichaam gestaag ‘op te drogen’ van het vet. Hoe vaak en hoe lang je traint is niet essentieel; voeding bepaald namelijk 80% van het resultaat tijdens de droogtrain periode. Let dus extra goed op je voeding en zorg er vooral voor dat je minder kcal binnenkrijgt dan je verbruikt.

Tijdens het droogtrainen zijn HIT trainingen vaak erg productief. Doordat je daarmee de spieren kortstondig maximaal belast en activeert, zorgt dit voor optimale kcal verbranding. Het opbouwen van spieren is tijdens deze periode niet noodzakelijk, omdat je dit tijdens de bulkperiode al hebt gedaan.

Bij het droogtrainen zorg je er dus voor dat je vetpercentage wordt verlaagd, waardoor je vet letterlijk opdroogt en je spieren veel zichtbaarder zullen worden. Bij droogtrainen zullen je spieren dus niet enorm aangroeien, maar voornamelijk veel zichtbaarder worden.