voeding afvallen

Afvallen – een combinatie van sport & voeding



Velen van ons hebben afvallen op het wensenlijstje staan. Soms omdat het echt nodig is om een gezonder gewicht te krijgen voor een langer leven, soms omdat we net het buikje en de zwembandjes willen laten verdwijnen. Waar velen van ons echter de mist in gaan, is dat men zich volledig gaat storten op een dieet of zich volledig gaat storten op sporten. Uiteindelijk is afvallen heel simpel; je moet minder koolhydraten binnenkrijgen dan je lichaam dagelijks verbrandt.



Sporten en afvallen

De toegevoegde waarde van sporten voor afvallen zit hem erin dat je lichaam geactiveerd wordt om energie en koolhydraten te gebruiken. Dat kan door duursporten als hardlopen, zwemmen, fietsen of wielrennen. Duursporten richten zich op een langere inspanning op een lagere hardslag, waardoor je door uren te maken je koolhydraten verbrandt.

Een andere manier is een high-intensity-training (een HIT-training). Dit is een trainingsvorm waarbij je minimaal om de dag (dus 3-4 keer per week) een half uur traint op je maximale inspanning. Dat betekent op je maximale hartslag en oefeningen met kettlebells of dumbbells tot je niet meer kunt.

Voeding en afvallen

Door je voeding aan te passen kun je een goede balans maken van wel eten, maar niet meer koolhydraten binnen te krijgen dan je verbrandt. Want nogmaals; dat is uiteindelijk de enige manier om gewicht te verliezen en dus af te vallen. Een voedingsplan kan hierbij goed werken. Ook moet je niet de mist in gaan door te denken dat je een half uur gesport hebt en dus iets extra’s kunt eten. Je eten moet goed in balans zijn.

Wat vaak helpt is de koolhydraten in je dagelijkse voedingspatroon op te zoeken. Denk aan boterhammen, rijst, pasta en de ongezonde koolhydraten in chips/koekjes/snoep et cetera. Dit zijn de koolhydraten die verminderd moeten worden. In plaats van brood kun je bijvoorbeeld een volkorenwrap eten of een lichtgewicht cracker. Bij het avondeten is het een kwestie van de hoeveelheid rijst/pasta drastisch verminderen en je groenten minstens verdubbelen, maar het liefst nog meer. Groenten hebben weinig koolhydraten, maar geven je wel het gevoel dat je echt aan het eten bent en voeding binnen krijgt.