cooldown oefeningen

Cool down oefeningen



Een cool down is het tegenover gestelde van de warming up. Bij een cool down zorg je ervoor dat je lichaam terug afkoelt en in rust kan komen. Het is net zo belangrijk als een warming up dus deze mag ook best de nodige aandacht krijgen. We hebben wat verschillende cool downoefeningen voor je uitgelicht zodat je deze makkelijk en snel achter jouw work out kan plakken. Veel tijd hoeft het niet te kosten!



Stretchen

Je hebt verschillen vormen van stretchen, dit geeft een heel fijn gevoel na jouw training. En is ook erg prettig voor de spieren in je lichaam. En niet geheel onbelangrijk, het kost maar een paar minuutjes van je tijd.

Stretchen van het bovenlichaam

  • Ga ontspannen zitten of rechtop staan
  • Strek je armen de lucht in en vouw je handen in elkaar
  • Laat je armen rustig zakken en plaats ze achter je rug, duw vervolgens je borst naar voren
  • Plaats je linkerarm voor je rechterarm en draai vervolgens je handpalmen naar je toe en wissel daarna om

Stretchen van het onderlichaam

  • Ga rustig staan en pak je linker enkel
  • Hou dit een paar seconden vast en wissel van been
  • Maak een bolle rug en ga met je handen richting je tenen
  • Hou dit een paar seconden vast en rol jezelf rustig op

Wandelen

Eigenlijk is wandelen een van de meest makkelijke manier om een work out mee te eindigen. Iedereen weet hoe dit werkt en het geeft op zich al een rust gevend gevoel. Je kunt ervoor kiezen om 5 tot 10 minuutjes op een relaxt tempo lekker uit te lopen. Zorg ervoor dat je niet te snel gaat het is de bedoeling dat je lichaam in rust stand komt dus blijf in een rustig tempo.

Neem dus ook de tijd voor een cool down oefeningen, dit voorkomt ook blessures dus erg belangrijk!

Succes!