zelfvertrouwen door sporten

Zelfvertrouwen door sporten






Door te sporten kun je het zelfvertrouwen een enorme boost geven. Naast het feit dat je lichaam bij sporten zich ontwikkelt geeft het sporten ook chemische stoffen in je hoofd vrij die je een goed gevoel geven, dopamine en endorfine. Een bijzonder proces wat in je hersenen gebeurt. Het zijn dezelfde stoffen die vrij komen tijdens seks, waardoor je een goed gevoel krijgt. Je zelfvertrouwen groeit dus niet alleen doordat je lichaam zich ontwikkeld, maar het is ook daadwerkelijk wetenschappelijk aangetoond dat de chemische stoffen in je hoofd ook echt voor een gelukkiger gevoel zorgen.

Zelfvertrouwen door beter zelfbeeld

Als gezegd kun je met sporten je lichaam laten veranderen. Wil je bijvoorbeeld afvallen, dan is sporten een goede manier om – in combinatie met goede voeding – een beter zelfbeeld te ontwikkelen. Sporten is echter niet alleen voor het afvallen geschikt. Sporten helpt je ook als je te dun bent, je kunt dan makkelijk spieren opbouwen – weer in combinatie met goede voeding – om zo je zelfbeeld te verbeteren. Sporten en Zelfvertrouwen gaan echt hand in hand.  Hoewel de drempel om te sporten vaak groot is, is het gevoel na het sporten bijna altijd positief. De juiste mindset kan hierbij helpen, maar soms moet je ook voor jezelf de drempel over stappen. Hoewel sporten energie geeft, zorgen de chemische stoffen in je hersenen ook voor nieuwe energie.



Endorfine en dopamine

Endorfine en dopamine zijn de twee belangrijkste chemische stoffen die je hersenen aanmaken tijdens en na het sporten. Een bekend fenomeen is de runners high, waar hardlopers na 15-30 minuten in kunnen belanden. Het lichaam en de hersenen maken dan zoveel positieve stoffen aan in je hoofd, waardoor je het gevoel hebt high te worden. Je wordt vrolijk, krijgt nieuwe energie en hebt het gevoel onoverwinnelijk te zijn. Oftewel; je krijgt zelfvertrouwen. Het mooie is dat deze stoffen na het sporten niet direct weg zijn, deze blijven in je hersenen aanwezig. De runners high is niet alleen bij hardlopen het geval, ook bij thuis sporten of wielrennen bijvoorbeeld kun je dit krijgen. Door vaker te sporten kom je vaak ook in een ritme waardoor je meer behoefte hebt om te sporten zodat je weer de fijne stofjes endorfine en dopamine aanmaakt.